Mari companii românești de tehnologie, care s-au impus ca branduri pe piață la nivel regional sau internațional, precum eMag și Dacia, au atras fonduri europene pentru a finanța programe interne de perfecționare în domeniul IT pentru propriii angajați.
În total, sunt 28 de proiecte care au rămas în picioare după contestații, pentru a fi finanțate printr-un apel din Programul Operațional Capital Uman (POCU) 2014-2020. Valoarea totală a proiectelor se ridică la circa 11 milioane de euro, din care jumătate sunt fonduri europene și de la bugetul de stat, iar jumătate reprezintă contribuția companiilor care își instruiesc angajații.
Pe listă figurează, de exemplu, compania Dante Internațional, care deține platformele de comerț online eMag și Fashion Days. Firma românească, aparținând fondului de investiții sud-african Naspers, derulează un proiect european în valoare totală de aproape 1,5 milioane de lei, din care jumătate sunt bani publici (de la UE și de la bugetul de stat) și jumătate fonduri proprii. Proiectul se numește „Training pentru performanța angajaților eMag – Digital Trainsformation”.
eMag este un lider regional în comerțul online. Brandul eMag a fost evaluat la 799 de milioane de euro și s-a clasat pe locul al doilea în topul Brand Fiannce pe anul 2021.
Cel mai valoros brand românesc este Dacia, evaluat la 1,13 miliarde de euro în studiul menționat. Subsidiara grupului Renault operează pe piețe globale, nu doar la nivel regional. Nu e de mirare că se preocupă să ridice nivelul profesional al angajaților săi.
Dacia a câștigat fonduri europene cu două proiecte: „Digitalizare pentru schimbare” – în valoare totală de aproape 1,8 milioane de lei, respectiv, „Era digitalizarii in mentenanta” – în valoare de aproape 2 milioane de lei. Ca în toate aceste proiecte, jumătate din bani sunt asigurați de companie, iar jumătate sunt din fonduri UE și de la bugetul de stat.
Separat, Renault Technologie Roumanie SRL derulează și ea un proiect europan în valare totală de aproape 1,5 milioane de lei: „Formari digitale pentru o Inginerie SMART”.
Un alt proiect european de formare profesională este derulat de OMV Petrom , care deține compania Petrom, un alt brand românesc important, evaluat la 371 milioane euro, locul 5 în topul Brand Finance România. Proiectul „Digital Training Skills” sare de 2 milioane de lei, tot așa, cu 50% finanțare proprie și 50% din bani publici.
Clujul stă foarte bine și la proiectele europene pentru perfecționarea angajaților din IT. De exemplu, compania AROBS Transilvania Software SA a câștigat fonduri europene de aproape 1 milion de lei pentru proiectul său, intitulat „ATS – Advanced Training Support”. Proiectul are o valoare totală de peste 2 milioane de lei, din care jumătate sunt bani din resurse proprii și jumătate din fonduri publice (de la UE și de la bugetul de stat).
O altă companie IT clujeană puternică este Evozon Systems, care își instruiește și ea angajații printr-un proiect de peste 2 milioane de lei, în condiții similare: „Dezvoltarea potentialului profesional. Cursuri si certificari tehnice pentru angajatii Evozon Systems”.
Pe lista firmelor care atrag fonduri de la Bruxelles pentru perfecționare profesională se mai numără companii românești cunoscute, ca Sensiblu (farmacii) sau Cemacon (materiale de construcții), precum și mari firme cu capital străin, ca Orange România, Contrinental Automotive România, Endava, NTT Data.
Add comment