Revenirea la nivelul de dinainte de pandemie a fost, în acest an, una dintre principalele ținte pentru majoritatea managerilor. Datele studiului Confidex arată că serviciile și construcțiile au avut o evoluție bună în pandemie, în timp ce altele precum HoReCa și transporturile au fost puternic afectate. Managerii care găsesc cheia reinventării businessului lor prin investiții, digitalizare, regândire de strategii și produse, recuperează mai repede pierderile cauzate de pandemi.
Inițiat la scurt timp după debutul pandemiei cu scopul de a oferi o radiografie reală a economiei actuale, CONFIDEX by Impetum Group a împlinit un an de când măsoară încrederea managerilor români în economie. În cele patru ediții ale CONFIDEX, peste 1500 de manageri din companii care însumează peste 150.000 de angajați s-au alăturat Impetum Group în misiunea de a genera impact pozitiv în economie. Rezultatele CONFIDEX au fost dezbătute cu peste 40 CEOs și antreprenori, dar și cu personalități publice. Per total studiul CONFIDEX a ajuns la peste 4,5 milioane de oameni. Tot în acest an, CONFIDEX a devenit vocea mediului de business și a creat repere concrete pentru manageri și antreprenori în luarea unor decizii adaptate realității.
Impetum Group (din care fac parte CITR, liderul pieței de insolvență și cele 2 soluții de investment ROCA și ROCA X) a realizat o analiză retrospectivă a modului în care au răspuns companiile și întreaga economie națională provocărilor economice declanșate de COVID-19, iar concluziile principale sunt:
- Evoluție continuă a economiei românești
Datele CONFIDEX arată că, după șocul inițial al pandemiei, economia noastră a înregistrat o creștere permanentă, fără turbulențe. “Analiza principalilor indicatori economici ai companiilor ne arată o evoluție continuă. Toate aceste indicii arată că soluțiile sunt rezultatul sinergiilor create între politicile guvernamentale, mediul bancar și mai ales mindsetul oamenilor de afaceri. Șocul generat de pandemie a fost gestionat cu succes , iar toate aceste eforturi au dus la creșterea nivelului încrederii, atât de necesară ca să putem trece cu bine prin această criză.” a spus Andrei Cionca, CEO Impetum Group
Dacă la începutul pandemiei, scăderea cifrei de afaceri a fost estimată la 20% față de previziunile făcute la început de 2020, treptat acest procent s-a redus pe parcursul lui 2020 (10% la final de an), pentru ca în 2021, să fie de 7%. Scăderea profitului a fost și ea estimată pornind de la -22%, în aprilie 2020, la -11%, în aprilie 2021.
Dacă în privința retenției de personal cifrele nu au variat prea mult (-3% – -5%), în privința investițiilor, scăderea de -15% de la începutul pandemiei a fost compensată de o creștere în special în a doua parte a lui 2020 (-6%), pentru ca în primul trimestrul al lui 2021, scăderea să fie de -1%. Desigur, cel mai probabil recalibrarea bugetelor de investiții la început de 2021 a contribuit la această scădere.
Studiul arată că a crescut semnificativ opțiunea managerilor pentru creșterea productivității, în detrimentul celor ce optează pentru reducerea costurilor. Și cifrele privind atitudinea față de investiții sunt corelate cu înclinarea spre o mai mare productivitate.
Accelerarea privatizării, implementarea și susținerea măsurilor inovative și revizuirea strategiei companiilor reprezintă direcțiile majore de dezvoltare pe care companiile și le propun. Ele derivă din lecțiile învățate în urma acestei crize, în care cei care s-au adaptat primii și au trecut pe moduri alternative de continuare a activității au evitat fluctuații majore și au avut de câștigat.
- Nevoia de consolidare a jucătorilor mijlocii se resimte
“Companiile mici au fost mai afectate de criză, arată datele CONFIDEX, și acest semnal ne poate indica faptul că ajutoarele trebuie să meargă către companii și în funcție de cifra de afaceri, nu doar în funcție de sector. O altă lacună pe care criza ne-a arătat-o în economia noastră este că, între puține companii mari și multe mici, nu avem jucători de talie mijlocie care să ne ajute sa trecem mai ușor peste crize.”, a concluzionat Andrei Cionca.
Principalele provocări ale pandemiei resimțite de manageri pot fi împărțite în două mari categorii. Prima a fost marcată de scăderea vânzărilor, lipsa cashflow-ului și lipsa de predictibilitate, unde cifrele au fost aproape constante pe parcursul acestui an. Mai mult de o treime dintre manageri au resimțit criza desfacerii, în timp ce în privința lichidităților și a predictibilității, variația a fost ușor mai mare, de la 22% în aprilie 2020 la 12%, în aprilie 2021. A doua categorie a fost marcată de criza de personal, ponderea mențiunilor crescând de la 24%, în aprilie 2020 la 34% în 2021. Și în privința costurilor de producție, procentul a crescut de la 7%, în primul trimestru la 25% în 2021.
Dacă în primele 6 luni ale lui 2020, 40% dintre manageri considerau că propriile companii au fost afectate, în a doua parte a lui 2020 procentul a scăzut la 35%, pentru ca apoi să urce la 48%, în 2021. În același trend, deși managerii prevăd o îmbunătățire a PIB și a șomajului, 2021 a marcat și predicția unui an cu o inflație mai ridicată, pe fondul creșterii prețurilor la anumite materii prime.
Add comment