Start-Up Zone

Mihaela Bîtu, CEO-ul ING Bank, comunică data la care ar putea avea acces băncile la baza de date a Evidenței Populației

Mihaela Bîtu, CEO-ul ING Bank, comunică data la care când anume ar putea avea acces băncile la baza de date a Evidenței Populației pentru ca actualizarea datelor să nu mai presupună deplasarea fizică la bancă, dar și despre intervalul în care companiile își vor putea actualiza datele digita, într-un interviu acordat HotNews.

Opiniile Mihaelei Bîtu, CEO al ING Bank România:Despre actualizarea datelor persoanelor fizice: Fiecare bancă are politicile și procedurile proprii. În cazul ING Bank, există posibilitatea pentru persoanele fizice să-și actualizeze datele în aplicația noastră de online banking. În cazul companiilor suntem în curs de a pregăti posibilitatea de a actualiza datele într-un mediu digital. Dar trebuie să înțelegem faptul că acest proces de cunoaștere a clientelei, din care derivă nevoia de actualizare a datelor, este unul în continuă dezvoltare și din perspectiva cadrului de reglementare. Și noi trecem printr-un proces de adaptare, iar digitalizarea aceasta, deși și-o doresc și băncile și clienții să se întâmple cât mai repede – este un proces complex. E o operațiune care presupune procese foarte complexe de dezvoltare și care necesită timp. Dar sunt convinsă că vom progresa în această direcție.

De asemenea, ceea ce este important e să avem și acces la anumite baze de date, cum ar fi cea de la Evidența Populației, astfel încât să putem “arde” niște etape care acum sunt acoperite prin vizite la bancă. E, prin urmare, și o problemă de infrastructură pe care băncile să o poată accesa, dar e și o problemă de dezvoltare a sistemelor din bănci, astfel încât să putem să parcurgem acest proces cât mai mult în mediul digital.

Legat de accesul la bazele de date, sunt discuții legate de ce tip de informații am putea accesa. Adică am avea acces inclusiv la fotografia persoanei respective sau doar la alt tip de informații? Apoi, chiar dacă am avea acces la baza de date respective, asta nu înseamnă că automat nu va mai trebui să mergem la bancă. Depinde foarte mult de adâncimea informațiilor pe care le vom putea accesa. Dar, teoretic, dacă am avea acces la toate informațiile necesare, atunci da, nu ar mai fi necesară prezența în agențiile bancare. De aceea suntem într-un dialog de destul de multă vreme pe acest proiect împreună cu autoritățile relevante ca să putem accesa aceste baze de date și să ușurăm experiența fiecărui client care acum trebuie din când în când să meargă la bancă pentru actualizarea datelor, în loc să meargă pentru lucruri mai importante pentru el.

Suntem pe o traiectorie pozitivă și ultimele informații arată că cei de la Evidența Populației ar putea veni cu o propunere către comunitatea bancară undeva în lunile august-septembrie. Noi așteptăm bineînțeles cu mare interes aceste propuneri.

A existat anul acesta și o Hotărâre de Guvern care ajută acest proiect, pentru că aduce o clarificare suplimentară a cadrului care guvernează un astfel de schimb de date între autorități și bănci, în baza interesului ilegitim și public dat de legislația în vigoare. Așa că așteptăm următorul pas – propunerea din partea dânșilor privind ce date anume vom putea să accesăm și sub ce formă. Ca să rezum, prin august-septembrie sperăm să avem niște pași concreți.

Despre actualizarea datelor pentru companii: Avem un proiect destul de amplu. La nivelul companiilor situația este mai complexă, pentru că și documentația aferentă este una mult mai complexă, cu nuanțe. Sunt firme care au o structură de acționariat mai complicată, altele mai puțin complicată. Deci lucrăm la un proiect pe care sperăm să-l putem implementa în cursul anului viitor și care să ne ajute la un proces mai bun, mai digital. Aplicarea acestui proiect se va face gradual, în funcție de complexitatea structurii acționariatului companiilor.

Despre proiectul de a actualiza simultan datele unui client la mai multe bănci: Există niște discuții și un proiect în fază inițială, de design, de a crea un punct unic în care un client să își actualizeze datele, iar toate băncile care lucrează cu acel client să le poate actualiza la rândul lor, fără să fie nevoie ca acel client să își actualizeze datele la fiecare bancă în parte. Chiar dacă Dvs ați avea de pildă 3 carduri la 3 bănci, să încărcați datele o singură dată, iar noi să le preluăm de acolo. Atât Biroul de Credit, cât și Transfond au în vedere un astfel de proiect. Cred că ar ajuta foarte mult să avem o locație unică în care un client să-și încarce documentele relevante și apoi băncile care au un interes legitim în relația respectivă să poată să acceseze acele informații. Este un demers foarte bun și sperăm să îl putem duce mai departe în cadrul comunității.


Despre situația actuală a economiei: Din semnalele pe care le avem de la clienții noștri, vedem un reviriment categoric atât la nivelul populației, cât și la nivelul firmelor. La nivelul persoanelor fizice, trebuie precizat că și în perioada pandemică cererea pe zona creditelor ipotecare a rămas robustă. Cu excepția perioadei de lockdown din aprilie 2020, când într-adevăr a existat o oarecare scădere. În rest, cererea de credite ipotecare a fost una susținută și asta s-a văzut și în faptul că sectorul construcțiilor, de exemplu, a avut o evoluție foarte bună anul trecut. Unde s-a văzut o scădere destul de puternică a fost în zona creditelor de nevoi personale. Acolo a apărut într-adevăr o scădere, compensată, pe de altă parte, de creșterea economisirii. Avem prin urmare – la nivelul întregului sistem bancar, nu doar la ING – foarte multă lichiditate generată de această economisire.

Diana Spătaru

Add comment