Start-Up Zone

Studiu: Situația firmelor de consultanță în pandemie

Când Ioana Marin și-a înființat propria firmă de consultanță în business, afacerile erau pe val. Consultanța ei era de fapt să ajute mici companii să-și formeze o imagine publică mai bună. În 2018 a convins 5 clienți- vreo două case mici de avocatură, două pensiuni și un butic din București să apeleze la serviciile ei. Apoi, în 2019 a mai câștigat alți 4 clienți noi. Exact când începuse să creadă că a ieșit soarele și pe strada ei, a venit pandemia. Din cei 9 clienți a mai rămas cu unul, iar acum Ioana se pregătește șă-și închidă businessul. Domeniul consultanței a pierdut 10% dintre angajați din cauze multiple – o parte ca efect al numărului mai mic de companii care activează pe această piață, o parte ca efect al eficientizării activității celor rămase, arată un studiu al Termene.ro.

Studiul a luat în calcul toate companiile care activează în domeniul Serviciilor de consultanță pentru afaceri și management (cod CAEN 7022) care au depus situațiile financiare aferente anilor 2018, 2019 sau 2020.

Conform studiului Termene.ro, profitul generat de întregul domeniu al serviciilor de consultanță a depășit în anul 2020 valoarea de 3,3 miliarde de lei, o creștere de 22% față de anul 2019 (2,7 miliarde lei) și superioară celei înregistrate în anul 2018 – 2,68 miliarde lei.

Totodată, și indicatorul de profitabilitate medie anuală al domeniului a înregistrat creștere pe orizontul analizat. Astfel, în anul 2019 acesta era de 22,2% (la fiecare 100 lei încasați, o societatea rămânea în medie cu 22,2 lei), în anul 2020 a crescut la 29,70% (la fiecare 100 lei încasați, o societate rămânea în medie cu 29,7 lei), pe când în anul 2018 valoarea profitabilității medii era de 24,67%, superioară anului 2019, dar net inferioară anului 2020.

“Din punct de vedere procentual, în anul 2019 (față de anul 2018) creșterea a fost de 1% pe când în anul 2020 (față de anul 2019) aceasta a fost de peste 25 de ori mai mare, aproximativ 25,3%. Ca o concluzie rapidă, putem afirma că pandemia a eficientizat extrem de mult piața consultanței”, a declarat Adrian Dragomir, co-fondator Termene.ro.

În cazul veniturilor înregistrate, domeniul Consultanței pentru afaceri și management a înregistrat o ușoară scădere în anul 2020 comparativ cu anul anterior, fiind în trendul de scădere observat și la nivel național. La nivel consolidat, veniturile generate de întregul domeniu au scăzut ușor (cu 6%), de la 12,1 miliarde lei în anul 2019, la 11,4 miliarde lei în anul 2020.

Totuși, dacă analiza se realizează la nivelul valorilor medii (la nivel de companie), se observă o creștere după cum urmează: în anul 2019, o firmă care activa în domeniul de față înregistra o cifră de afaceri de 507 mii lei, pe când, în anul 2020, valoarea a crescut la 514 mii lei. În anul 2018, cifra de afaceri medie a companiilor din domeniul consultanței era de 480 mii lei, inferioară ambilor ani următori.

“Creșterea cifrei de afaceri la nivel de companie în contextul în care valoarea cumulată la nivelul domeniului scade are ca singură cauză scăderea numărului de firme care activează în domeniul serviciilor de consultanță. Cauzele pot fi multiple, unele companii s-au închis, pe când altele și-au schimbat domeniul de activitate, totul într-un ritm mai alert decât cel al înființării de noi societăți”, explică Adrian Dragomir, co-fondator Termene.ro.

Diana Spătaru

Add comment