Start-Up Zone

Eșec total al Ministerului Economiei. Măsura 3: ANULATĂ, antreprenorii și consultanții sunt revoltați

Aproximativ 3.500 de companii care se încadrau în condițiile Granturilor pentru Investiții, dintr-un total de 27.000, care au aplicat pentru sprijin financiar prin intermediul Măsurii 3 de susţinere a investiţiilor în România şi care au întrunit toate condiţiile pentru a primi fondurile de la Stat, ar fi creat peste 10.000 de noi locuri de muncă şi ar fi plătit taxe în cuantum de 300 milioane de euro doar cu salarizarea acestora pentru o perioadă de 5 ani, în timp ce investiţiile generate de acestea ar fi depăşit 1 miliard euro.

În acest sens, numeroase firme de consultanță au tras un semnal de alarmă Ministerului Economiei în ceea ce privește gestionarea Măsurii a 3a, unde firmele sunt nevoite să aplice din nou, cu alte condiții de finanțare și cu proiecte noi.

Tragem un semnal de alarmă autorităţilor responsabile să identifice soluţii eficiente şi transparente pentru traversarea acestui impas în care ne aflăm. Dacă nu se pot găsi în luna iunie resurse financiare, propunem să se amâne semnarea contractelor până la 1 septembrie şi să se aloce fonduri la rectificarea bugetară. La cele peste 300 de milioane de euro potenţiale taxe plătite de companiile beneficiare către stat mai adăugam şi impozitul pe profit, clădiri, dezvoltarea pe orizontală a altor companii – efortul de 500 milioane de euro al Guvernului ar fi contribuit la dezvoltarea IMM din Romania si creşterea PIB. În plus, investiţiile generate de companii ar fi depăşit 1 miliard euro, dată fiind cofinanţarea asumată de către beneficiari, crearea de 10.000 noi locuri de muncă. O altă consecinţă a anulării M3 este că, pe de-o parte, cele peste 27.000 de companii care au aplicat îşi vor pierde încrederea pe viitor în accesarea surselor de finanţare oferite de Guvern, în ciuda efortului constant pe care noi şi echipa noastră îl facem de peste 10 ani, dar şi a companiilor de consultanţă de a mai lucra pe proiecte finanţate din fonduri de stat, în condiţiile în care nu există o predictibilitate şi asumare ferme

– a declarat Roxana Mircea, partener REI Finance Advisors.

În cadrul Măsurii 3 – Granturi pentru Investiţii, unde companiile ar fi trebuit să beneficieze de granturi cuprinse între 50.000 şi 200.000 de euro pentru proiecte de dezvoltare s-a constatat o presupusă fraudă sesizată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului din România, dar nedovedită până în prezent, motiv pentru care Măsura a 3a a fost blocată. Ulterior, lipsa fondurilor necesare pentru plata beneficiarilor de la Capital de Lucru, au condus la blocarea definitivă a finanţării proiectelor, chiar dacă acestea întruneau, pentru un număr de circa 3.500 de companii, criteriile de eligibilitate în totalitate. Granturile pentru Investiții au fost anulate definitiv de către ministerul Economiei, fapt ce aduce spre sine o situație fără precedent în care firmele care au aplicat la proiect nu vor mai primi finanțarea, decât dacă aplică din nou.

În cazul majorității firmelor care au depus proiecte pentru Granturile pentru Investiții, acestea au colaborat cu diferite firme de consultanță care au perceput un avans pentru scrierea și depunerea proiectului. În acest caz, pentru serviciile de consultanţă şi proiectare primite, firmele nu vor mai putea recupera banii achitați și sunt puși într-o situație foarte dificilă.

Pe piaţă s-au plătit, atât pentru serviciile de consultanţă şi proiectare, cât şi pentru intocmirea devizului general pentru Granturile de Investiții, sume cuprinse între 500 si chiar 4.000 de euro, bani care, în contextul actual, nu s-ar mai putea recupera, asta deoarece Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului a publicat o notă de fundamentare privind anularea Măsurii 3 şi mutarea fondurilor la Măsura 2.

Una dintre propunerile vehiculate de Guvern ar fi relansarea Măsurii 3 cu sume provenite din alte surse de finanţare europeană, respectiv din REACT-EU, însă acest program va fi disponibil abia de anul viitor, iar beneficiarii nu pot aştepta 2-3 ani pentru achiziţia echipamentelor necesare pentru dezvoltare.

Guvernul a anunţat că beneficiarii care au depus cereri de finanţare pentru accesarea de fonduri prin Măsura 3 nu vor fi restricţionaţi prin criterii de eligibilitate să îşi redepună aplicaţia în vederea obţinerii de granturi, însă cei care au vizat achiziţia de hale, structuri de cazare, mai precis peste 1.000 de proiecte, nu vor mai fi eligibili. Proiectul de modificare a OUG 130 se află, însă, în plină dezbatere publică.

Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 130/2020 a suferit modificări succesive, avându-se în vedere impactul pozitiv al măsurilor stabilite prin aceasta cât şi solicitările de acordare sprijin adresate de potenţialii beneficiari.

În cadrul Măsurii 3 au fost depuse 27.736 cereri şi doar aproximativ 4.000 de companii ar fi fost eligibile pentru finanţare, la cele 500 milioane euro fonduri alocate M3. Solicitarea de peste 7 ori mai mare a bugetului alocat arată nevoia acută de finanţare a IMM din România, cu atât mai mult în contextul Pandemiei, care a afectat şi mai mult companiile cu activitate pe plan local.

Redactia

Add comment