Start-Up Zone

Act normativ propus de Ministerul Finanțelor: înrolarea în Spaţiul Privat Virtual (SPV) a persoanelor juridice, asocierilor şi a altor entităţi fără personalitate juridică, precum şi a persoanelor fizice autorizate

Ministerul Finanţelor propune un proiect de act normativ prin care sunt introduse o serie de măsuri necesare pentru protejarea sănătăţii cetăţenilor şi evitarea blocajelor în activitatea organelor fiscale centrale, conform unui comunicat de presă citat de Agerpres luni.

Potrivit documentului, instituţia are în vedere măsuri pentru aplicarea unui tratament unitar debitorilor care au făcut obiectul unei inspecţii fiscale sau verificării situaţiei fiscale personale, astfel încât aceştia să nu fie dezavantajaţi faţă de ceilalţi contribuabili care se află în situaţii similare.

Astfel, proiectul de act normativ prevede înrolarea în Spaţiul Privat Virtual (SPV) a persoanelor juridice, asocierilor şi a altor entităţi fără personalitate juridică, precum şi a persoanelor fizice care desfăşoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent, în formele prevăzute de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr 44/2008.

“Am publicat acest proiect spre consultare publică, iar forma finală va fi adoptată după încheierea discuţiilor cu partenerii din mediul privat. Ne dorim ca Spaţiul Privat Virtual să devină un instrument-cheie în ceea ce priveşte interacţiunea cu contribuabilii şi vom extinde serviciile disponibile prin intermediul acestei platforme concomitent cu sporirea eforturilor de înrolare a persoanelor juridice şi a persoanelor fizice autorizate.

În prezent se lucrează la identificarea unor mecanisme de simplificare şi flexibilizare a înrolării şi autentificării utilizatorilor în SPV. În plus, până la data când prevederile actului normativ vor intra în vigoare, ANAF trebuie să ia măsuri pentru a fi pe deplin pregătită atât să proceseze numărul suplimentar de contribuabili care se vor înrola în SPV, cât şi să ofere tot suportul acestora pe parcursul întregului demers astfel încât tranziţia să se desfăşoare fără probleme. Prin eliminarea hârtiilor, a cozilor la ghişeu şi a birocraţiei excesive, consider că facem un pas foarte important spre digitalizarea administraţiei fiscale, fapt ce ne aduce mai aproape de standardele şi de bunele practici europene în domeniu, adică de normalitate“, a declarat ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare.

Totodată, Ministerul Finanţelor menţionează primirea de informaţii personalizate legate de obligativitatea depunerii anumitor declaraţii sau termenele aferente de depunere şi accesul la evidenţa completă a tuturor interacţiunilor contribuabilului cu ANAF, precum tipul declaraţiilor depuse şi data depunerii.

“Este important de subliniat că serviciile oferite contribuabililor prin intermediul platformei SPV vor fi extinse, astfel că, până la data când prevederile actului normativ vor intra în vigoare, contribuabilii vor beneficia de declaraţii pre-completate, rapoarte care să se poată importa în programele de contabilitate, fişiere prelucrabile, precum şi de posibilitatea de a efectua plăţi prin platforma SPV”, se menţionează în comunicat.

În același timp, se creează cadrul legal, astfel încât comunicarea dintre ANAF şi autorităţile publice, instituţiile publice şi de interes public din administraţia publică centrală şi locală să se realizeze exclusiv prin PatrimVen în baza unui protocol trimis de ANAF către fiecare autoritate publică, instituţie publică sau de interes public.

Ministerul Finanţelor menţionează, de asemenea, anularea dobânzilor, penalităţilor şi tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale administrate de organul fiscal cu scadenţe anterioare datei de 31 martie 2020, în cazul contribuabililor care au fost supuşi verificării documentare după data de 15 mai 2020.

Ministerul Finanţelor invită la dialog toate instituţiile şi părţile interesate care vor beneficia de această ordonanţă, urmând ca, la începutul lunii iunie, propunerea finală să reflecte consensul atins în urma dezbaterilor.

Diana Spătaru

Add comment