Start-Up Zone

Ce se întâmplă cu platforma aici.gov.ro, lansată în primăvara anului 2020 ca răspuns la starea de urgență

În primăvara anului 2020, sub presiunile induse atât de starea de urgență, cât și de starea de alertă generate de pandemia COVID-19, Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) a lansat platforma aici.gov.ro , prin care a acordat ajutorul de şomaj tehnic pentru angajații companiilor afectate de criza economică. Platforma trebuia să funcționeze fără cheltuieli, însă ulterior autoritatea a făcut achiziții directe chiar de la firmele care au furnizat-o gratis.

“Totul este trebuia să funcționeze fără cheltuieli”, așa cum anunța atunci Sabin Sărmaș (PNL), președintele ADR, care acum este președinte al Comisiei IT în Camera Deputaților. Ulterior însă, autoritatea a făcut achiziții directe, fără licitație, pentru mentenanța și hosting-ul acestei soluții IT, chiar de la firmele care au furnizat gratuit inițial platforma.

ADR nu a anunțat public necesitatea unei astfel de platforme, nu a făcut nicio licitație în acest sens ori vreun concurs de oferte. Pe de altă parte, după câteva luni de utilizare, ADR a achiziționat prin cumpărare directă mai multe servicii de mentenanță și suport chiar de la firmele care au furnizat inițial pro bono această platformă, astfel:

  • 1. Platforma low-code , care are rolul de a procesa cererile. Aceasta funcționează ca o registratură electronică și poate fi folosită și în cadrul altor aplicații de tip registratură, nu doar în cadrul platformei aici.gov.ro, deci este o licenţă de sine stătătoare. În situația de față, platforma low-code primeşte din portalul aici.gov.ro date pentru procesare;
  • 2. Portalul aici.gov.ro (front end-ul) este interfaţa publică orientată către cetăţean, care furnizează platformei datele către procesare. Acest portal a îndeplinit la început nevoi minimale, având o arhitectură mai simplă. Pe parcurs, au venit mai multe cereri de noi proceduri dinspre beneficiarii platformei, astfel că portalul a trebuit dezvoltat. Acesta lucru a generat nevoia unei achiziții.

Portalul nu poate fi privit ca un tot unitar, deoarece conține mai multe componete independente. Printre acestea se regăsesc și cele două menționate mai sus, dar și partea de infrastructură. Pe lângă aceste servicii, platforma mai dispune şi de servicii de trimitere e-mail plătite şi servicii de DNS.

Infrastructura a fost la început oferită gratis de Telekom ulterior portalul fiind transferat pentru hosting la Bithat pentru șapte luni. Acest hosting a necesitat o achiziție de închiriere infrastructură – trei luni gratuit şi patru luni cu plată.

Odată cu încheierea acestei perioade portalul a fost migrat pe serverele Serviciului de Telecomunicații Speciale. Serviciul de Telecomunicații Speciale nu ne putea pune momentul inițial la dispozitie infrastructura.

În prezent , infrastructura hardware necesară soluţiei este pusă la dispoziţie şi administrată de către STS în mod gratuit.

Administrarea tehnică a componentelor soluţiei aici.gov.ro, suportul tehnic aferent platformei Aurachain şi portalului aici.gov.ro, administrarea business şi tehnică a procedurilor găzduite în portalul aici.gov.ro sunt incluse în preţul contractului inițial de licență low-code. Astfel, singurele costuri de funcționare ale portalului la acest moment sunt cele două subscripţii lunare la servicii de trimitere e-mail plătite şi servicii de DNS (1154 dolari/lună).

Suportul este asigurat de Aurachain, ADR având la dispoziţie un system de ticketing unde postează cerinţele venite dispre instituţiile ce folosesc portalul (ANPIS, ANOFM, MFP ) sau în cazul în care cetăţenii, beneficiari ai platformei, solicită sprijin direct ADR, reprezentanții instituției se adresează către Aurachain.

În acest moment, responsabilităţile sunt următoarele:

  • ADR – gestionează administrarea de business a soluţiei aici.gov.ro (management utilizatori şi evaluare minimală a solicitărilor de suport venite din partea cetăţenilor/utilizatorilor din cadrul autorităţilor), având la dispoziţie un sistem de ticketing prin care transmite cererile primite de la instituţiile care folosesc portalul (ANPIS, ANOFM, MFP);
  • Aurachain – gestionează administrarea tehnică a componentelor soluţiei aici.gov.ro, suportul tehnic aferent Platformei Aurachain şi Portalului aici.gov.ro, administrarea business şi tehnica a Procedurilor găzduite în Portalul aici.gov.ro
  • STS – Administrarea infrastructurii care găzduieşte soluţia.

În ceea ce privește numărul de utilizatori, în acest moment sunt înrolaţi 1011 utilizatori din cadrul celor trei autorităţi publice.

Accesările în ultima lună totalizează 142.700 vizitatori. De asemenea, au fost înregistrate 9,53 milioane de request-uri, 561.000 de pagini vizualizate şi 572.246 de e-mail-uri trimise.

Ziua cu cele mai multe cereri înregistrate a fost 4 mai 2020, când au fost înregistrare 48.707 solicitări.

Timpul de răspuns a fost scurtat de la câteva săptămâni la doar câteva zile. Timpul mediu de soluţionare a solicitărilor este de 9 zile, ajungându-se la un timp record de procesare a unei singure cereri în doar 27 de secunde.”.

Diana Spătaru

Add comment