NOTĂ: Acest articol nu prezintă informații provenite din surse oficiale. Pentru informații oficiale vă invităm să vizitați platforma MIPE (Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene)
Surse neoficiale au precizat pentru Smis® că Apelul Investiții în activități productive finanțat prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020 – Axa Prioritara 4 prin Acțiunea 4.1.1 ar urma să fie lansat până vineri (26.11.2021) cu depunere a cererilor de finanțare începând cu data de 27 decembrie 2021.
Ghidul solicitantului (varianta oficială, consultativă) poate fi descărcat de aici.
INFORMAȚII OFICIALE:
În data de 7 octombrie, MIPE a lansat un comunicat de presă care preciza ca forma finală a ghidului va fi publicat în aproximativ o lună.
În data de 27 octombrie, Comisia Europeană a aprobat schema destinată IMM-urilor afectate de pandemie pentru investiții în activități productive (POC 4.1.1.)
În perioada 8-12 noiembrie a fost votată metodologia și criteriile de selecție utilizate pentru POC 4.1.1. de către CM POC.
În data de 16 noiembrie Comisia Europeană a decis prelungirea cadrului temporar COVID până la 30 iunie 2022
În data de 19 noiembrie Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a transmis pentru Smis că Ghidul Solicitantului ar urma să fie lansat în perioada următoare
În data de 22 noiembrie a fost publicat în MONITORUL OFICIAL – Ordin al ministrului investițiilor și proiectelor europene, pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat — Sprijin pentru IMM-uri în vederea depășirii crizei economice generate de pandemia de COVID-19 — Investiții productive.
INFORMAȚII NEOFICIALE:
POC 4.1.1. este apelul care vine să înlocuiască vechea Măsură 3, anulată de guvernanți ca urmare a suspiciunilor de nereguli. Din păcate, nici în cazul acestui apel lucrurile nu au început cu dreptul. În anumite grupuri de rețele sociale circulă deja de mai bine de 3 săptămâni diverse variante “neoficiale” / consolidate ale ghidului.
Pentru a preveni dezinformarea, echipa Smis® nu a publicat aceste documente. În schimb, în data de 8 noiembrie 2021 echipa Smis a transmis un e-mail către AM POC în care semnalam aceste aspecte și mai multe probleme care se regăseau în ghid. Din pacate nu am primit niciun răspuns până astăzi.
Vom reveni în zilele următoare cu un articol nou despre problemele existente în presupusul ghid final pentru POC 4.1.1. dacă acesta se va păstra în varianta aceasta.
De ce am ales să facem public acest document?
În lipsa altor finanțări pentru investiții, există un interes enorm pentru POC 4.1.1. – În platforma Smis, peste 30.000 de IMM și-au verificat eligibilitatea. Așa cum menționează și cititorul nostru care ne-a transmis documentul:
“este destul de evident ca este o potentiala frauda prin prisma conditiilor ghidului: principiul primul venit – primul servit, valoarea foarte mare a finantarii, plafonul cheltuielilor eligibile de consultanta destul de mare. Tot bugetul de 358 de milioane de euro va ajunge in buzunarele celor ce au beneficiat de acest ghid final inaintea antreprenorilor si consultantilor de buna credinta.”
Reamintim că toate mediile de profesioniști din România au insistat pentru eliminarea criteriului primul venit – primul servit și pentru corelarea cifrei de afaceri cu valoarea proiectului. Astfel, la forma actuală (neoficială) orice companie cu cifra de afaceri de 5.000 de lei, poate depune și obține o finanțare de până la 1.000.000 euro.
Mai mult, o lansare a ghidului până vineri (cu deschidere a platformei IMM Recover în 27 decembrie), lasă la dispoziția antreprenorilor și consultanților 30 de zile pentru scrierea proiectelor, dintre care în săptămâna 29 noiembrie – 5 decembrie, majoritatea și-au programat concedii (Sf. Andrei, 1 decembrie), iar perioada 20 decembrie – 27 decembrie nu este nicidecum o perioadă pentru scris proiecte complexe de investiții ci mai degrabă pentru sărbătorile de iarnă. Astfel, din 30 de zile, vor fi efectiv 15 zile pentru scrierea proiectelor.
Inclusiv Președintele Consiliului IMM, domnul Florin Jianu, a publicat pe Facebook, un fragment din documentul ce poate fi descărcat mai jos, ceea ce ne întărește îngrijorările că acesta ar putea fi ghidul final.
sursa: Facebook
Marti, 23 noiembrie, reprezentanții Consiliului Național IMM au criticat dur schema de ajutoare de stat COVID, publicată de guvernul demis Cîțu în Monitorul Oficial, și fac „un apel la noul prim-ministru”, Nicolae Ciucă, „să oprească imediat acest potențial jaf”.
Mai mult, aplicarea nu se va mai face în MySMIS (surse neoficiale au precizat pentru Smis că motivul principal ar fi riscul de blocare al platformei) ci in platforma IMM Recover, aceeași platformă în care au fost depuse cererile de finanțare pentru Măsurile 1, 2, Horeca și pentru Măsura 3 anulată.
Documentul neoficial oferă data de 27 decemebrie ca dată de deschidere a aplicației IMM Recover. Astfel, dacă se va menține acest ghid, în a treia zi de Craciun, de la orele 9:00 se vor depune câteva mii de proiecte… defapt începând de la ora 9:00 și pâna la ora 09:01… pentru că documentele vor fi pregătite în cele 30 de zile, urmând ca aplicarea să se facă prin simpla încărcare a documentelor în platforma IMM Recover.
Anulare, amânare sau lansare?
Există 3 variante posibile la acest moment:
- Se va anula această Măsura – și va fi regândită de către noul guvern ce urmează a fi instalat
- Se va amâna lansarea și Ghidul Solicitantului va fi probabil îmbunătățit (ca urmare a consultărilor)
- Va fi lansat Ghidul Solicitantului în forma actuală (reamintim că este un document neoficial)
La o scurtă analiză, documentul neoficial nu va diferă foarte mult de cel aflat in variantă consultativă. Am centralizat în cele ce urmează o listă cu modificări ce ar putea apărea în ghidul final (reamintim ca sursele NU sunt unele oficiale):
Informații neoficiale:
- Grila de punctaj va fi identică cu cea din ghidul consultativ
- Valoarea unui proiect va fi de minim 50.000 euro, valoarea maximă rămâne neschimbată – 1.000.000 euro
- Va fi menținut principiul primul-venit primul-contractat
Aastfel, orice proiect care îndeplinește minim 70 puncte va merge spre contractare. Un proiect va trece din etapa de CAE (conformitate administrativă și eligibilitate) în cea de ETF (evaluare tehnico-financiară), fară a fi condiționat de așteptarea rezultatului pentru celelalte proiecte.
- MySmis sau… IMM Recover (granturi.imm) sau ambele 🙂
Se discuta încă de acum o lună dacă apelul să fie lansat în platforma MySmis sau în platforma IMM Recover (granturi.imm.gov.ro) – Platforma IMM Recover a fost îmbunătățită în ultimele luni, este platforma unde s-au depus aplicațiile pentru Măsurile 1 și 2, pentru Măsura 3 – anulată, pentru Electric-Up si schema HORECA. Această modificare ar putea interveni în urma interesului crescut pentru acest apel și posibilitatea ca MySmis să întâmpine blocaje la un număr mare de click-uri simultan.
Lipsa de soluții tehnice face ca în documentul neoficial să fie prezentat un scenariu cel puțin amuzant: Cererile de finanșare vor fi depuse in platforma IMM Recover, unde vo fi încarcate documente după șabloane MySMIS. Apoi, în cazul în care cererea de finanțare este aprobată va fi depusă în termen de 5 zile in MySMIS, identic cu cea depusă in IMM Recover.
- GDPR externalizat
Beneficiarii vor avea posibilitatea externalizării serviciilor GDPR cu condiția ca la prima cerere de prefinanțare/ plată/ rambursare să se prezinte contactul aferent acestor servicii. Astfel s-ar elimina prevederea inițială: În conformitate cu regulile GDPR, în echipa de management/implementare a proiectului în cadrul întreprinderii trebuie să fie desemnat un responsabil cu protecția datelor cu caracter personal (DPO)
- Firme cu profit la 2019 și firme înființate in 2018
Conform surselor neoficiale, unul dintre criteriile de eligibilitate va fi ca solicitantul să fi avut profit în anul 2019 şi să fie înfiiinţat cel târziu la 31.12.2018
- CAEN pentru AFN va trebui autorizat la momentul depunerii
Codul CAEN pentru care se solicita finantarea trebuie sa fie autorizat la momentul depunerii proiectului.
- Corelare cheltuieli VERZI
Dacă proiectul propune edificărea unei construcţii verzi care respectă prevederile Anexei nr. 1 la Propunerea de REGULAMENT DELEGAT AL COMISIEI (UE) de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului privind stabilirea criteriilor tehnice de screening pentru determinarea condițiilor în care o activitate economică se califică ca contribuind în mod substanțial la atenuarea schimbărilor climatice sau adaptarea la schimbările climatice și pentru a stabili dacă acea activitate economică nu cauzează nici un prejudiciu semnificativ oricăruia dintre celelalte obiective de mediu.
Respectiv categoria de cheltuieli 4.1
Atunci toate cheltuielile din Capitolele 1, 2 si 3, cheltuielile de consultanţă și proiectare, dirigenţie etc. aferente edificării unei construcţii ar urma să fie considerate verzi.
Dacă s-ar menține această prevedere a ghidului s-ar simplifica mult procesul de evaluare precum și calculul indicatorilor de mediu (punctajul proiectului contribuie la obiectivele de mediu)
Practic, dacă cheltuiala încadrată în categoria 4.1 contribuie la obiectivele de mediu, toate cheltuielile conexe din catgoriile 1, 2, 3 vor contribui la aceste obiective.
Reamintim ca in capitolele 1, 2, 3 sunt incluse următoarele cheltuieli eligibile:
- Cheltuieli pentru amenajarea terenului
1.1. Amenajarea terenului
1.2. Amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială
- Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului
2.1. Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului
- Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică
3.1. Studii de teren
3.2. Obţinere avize, acorduri, autorizaţii
3.3. Comisioane, cote si taxe
3.4. Proiectare şi inginerie
3.5. Consultanţă
3.6. Asistenţă tehnică
- Firmele cu activitatea suspendată integral in 2020 – neeligibile
Solicitanții care au avut activitatea suspendată în cursul anului 2020 din cauza pandemiei de COVID-19 pe întreg anul 2020 ar putea fi încadrați în categoria solicitanților neeligibili în timp ce solicitanții care au avut activitatea suspendată parțial sunt eligibili.
- Proiecte orientate către activități productive și mai puțin către construcții
În varianta finală a ghidului, finanțatorul ar putea atrage atenția ca în cazul construcțiilor, timpul necesar pentru pregătirea documentației pentru depunerea proiectelor este destul de scurt. De asemenea, timpul pentru realizarea unei construcții, cu toate procedurile aferente acestor lucrări este îndelungat și este posibil ca proiectul să nu poată fi realizat în cei doi ani de implementare, beneficiarul riscând la finalul anului 2023 să i se retragă finanțarea acordată.
Obiectivul acestui apel este îndeplinit în principal prin achiziționarea echipamentelor necesare pentru derularea activității productive. Așadar, concentrarea atenţiei potențialilor solicitanți ar trebui focusată pe cheltuieli cu investiții în activități productive (echipamente, utilaje, linii de producție, etc) și doar în subsidiar poate fi avută în vedere achiziţia/realizarea de construcții, dacă această cheltuială este absolut necesară și dacă pregătirile sunt într-un stadiu avansat, astfel încât procedurile să se deruleze în timpul limitat pentru depunerea și ulterior, pentru implementarea proiectelor.
Reamintim ca perioada de implementare este de maxim 24 luni sau până la 31.12.2023 cel mai târziu.
- Dreptul de superficie
În cazul în care proiectul cuprinde lucrări de investiții privind imobile, solicitantul ar putea dovedi pe lângă dreptul de proprietate, concesiune, chirie/comodat și dreptul de superficie cu privire la imobilul (clădire) unde se face investiția.
- Nu vor fi decontate cheltuielile notariale aferente achiziționării clădirii / spațiului.
Conform informațiilor primite cheltuielile notariale aferente achiziționării clădirii / spațiului nu pot fi decontate prin proiect.
- Beneficiari fără angajați în 2019
În cazul întreprinderilor fără angajați în anul 2019, pentru a putea fi calculat puctajul aferent productivității muncii, se va introduce în cererea de finanţare cifra 1 (la număr de angajaţi), iar numărul de angajați în anul 3 de sustenabilitate trebuie să fie cel puțin 1.
- Se va menține obligativitatea fundamentării cheltuielilor prin 2 oferte de preț
Pentru achizițiile de bunuri/ servicii/ lucrări este necesar sa se prezinte minim 2 oferte de preţ care vor fi ataşate cererii de finanţare.
Dacă vrei să te ținem la curent cu această măsura de sprijin, te invităm să îți creezi un cont gratuit.
Add comment