Ministerul Finanțelor își propune să aplice obligativitatea firmelor, persoanelor fizice autorizate (PFA) și alte persoane care desfășoară actvități economice să-și deschidă profil în Spațiul Privat Virual (PFA) de la ANAF. Pentru ca acest lucru să fie posibil, acestea vor trebui să-și cumpere certificat calificat pentru semnătură digitală.
Prevederile apar într-un proiect de ordonanță de urgență de modificare a Codului de procedură fiscală, publicat de Ministerul Finanțelor în dezbatere publică.
- persoanele juridice,
- asocierile şi alte entităţi fără personalitate juridică,
- persoanele fizice care desfăşoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent într-una din formele prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
„În contextul evitării contactului fizic între persoane, precum și pentru realizarea procedurii de conectare a caselor de marcat, pentru înrolarea în SPV, contribuabilii menționați anterior trebuie să-și achiziționeze certificate calificate” – spune Ministerul Finanțelor, în nota de fundamentare.
La data de 9 aprilie 2021 erau înregistrate în SPV 509.679 persoane juridice dintr-un număr total de 1.554.688 persoane juridice, care ar trebui să se înregistreze in SPV. Așadar peste 1 milion de firme mai trebuie să intre în SPV.
De asemenea, 34.720 persoane fizice care au cod de identificare fiscală (CIF) sunt înregistrate în SPV (aici ar intra PFA-urile, de exemplu) dintr-un număr total de 662.128 de persoane fizice care au cod de identificare fiscală și care ar trebui să se înregistreze în SPV, conform Ministerului Finanțelor. Peste 600.000 de astfel de PFA și profesioniști mai trebuie să intre astfel în SPV.
Mai exact, pentru aceste firme, PFA și profesioniști, ministerul propune ca în Codul de procedură fiscală se se prevadă că:
- Contribuabilii/plătitorii sunt obligați să transmită organului fiscal central declarațiile fiscale și alte documente prin mijloace electronice de transmitere la distanță prin înrolarea în sistemul de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanţelor/A.N.A.F.
- În situația în care contribuabilii/plătitorii nu își îndeplinesc obligația comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă a cererilor, înscrisurilor sau oricăror altor documente , iar acestea sunt depuse la organul fiscal central în format letric, NU vor fi luate în considerare, urmând ca acesta să notifice contribuabilii/plătitorii cu privire la obligativitatea comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă.
„Pentru efectuarea acestor demersuri de către contribuabilii pentru care se creează obligativitatea înrolării în SPV, se impune reglementarea unui termen până la care această înrolare este opțională, urmând ca după acest termen cererile, înscrisurile sau orice alte documente depuse la organul fiscal central în format letric nu vor fi luate în considerare iar contribuabilii în cauză să fie notificați de către organul fiscal central cu privire la obligativitatea comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă, respectiv prin SPV” – precizează MFP.
Ministerul Finanțelor își justifică propunerea prin măsurile de disanțare fizică pentru evitarea aglomerației de la ghișeele ANAF, pentru limitarea pandemiei COVID-19.
Proiectul de ordonanță de urgență poate fi consultat AICI.
Add comment